Fotografia de produs (Stock Photography)-Introducere

 

     Fotografia de produs este un gen aparte de fotografie si este cu totul si cu totul special. Spre deosebire de alte genuri, acesta este unul perfectionist al carui scop este mai degraba publicitar decat artistic. Dupa cum spune si numele, fotografia de produs are ca subiect de cele mai multe ori un obiect, constructia imaginii scoate in evidenta calitatile obiectului si incearca sa ascunda defectele, redandu-l il cel mai frumos mod posibil. Este relativ simplu de realizat o fotografie a unui produs, un obiect nu se plictiseste niciodata, “zambeste” la fel si poate fi intors oricum pentru rezultate exceptionale.

     Fotografia clasica de produs este una in care umbrele nu isi au locul. Detaliile sunt foarte fine in timp ce subiectul este iluminat, daca nu perfect, aproape perfect din toate unghiurile. Fundalul este de o singura culoare, de regula alb sau negru, si asta pentru ca obiectul respectiv este decupat si folosit in colaje. Este mult mai simplu sa decupezi un obiect dintr-o poza cu fundal intr-o singura decat din una in care fundalul are mai multe culori printre care unele asemanatoare cu cele ale subiectului fotografiat.
  

     Exista si fotografii de produs mai complexe, cu actiune, in care apar si personaje, fotografii unde jocul dintre umbra si lumina este cel care face imaginile interesante. Se pastreaza insa aceeasi regula a perfectiunii. Nu ati vazut niciodata o cutie de lapte sau o punga de detergent pe care sa apara un personaj urat, fizic vorbind, sau un obiect fotografiat dintr-un unghi nefavorabil. Si asta pentru ca, dupa cum stiti, ambalajul promoveaza produsul.
   

     Totusi exista situatii in care este fotografiat si uratul, insa intr-o maniera in care poate fi vazuta frumusetea acestuia, sper ca m-am facut inteles.
   

    Se pot crea texturi care sa fie aplicate unor colaje, si acestea fiind incadrate in categoria fotografiilor de produs. Se pot fotografia suprafete sau spatii libere care sa constituie fundalul pentru diverse colaje. Designerii folosesc, in mare majoritate, imagini de acest gen in momentul in care lucreaza la coperti de reviste, ambalaje pentru produse, etichete, etc pentru ca sunt imagini clare, unsor de manipulat datorita calitatii lor. Exista site-uri de unde se pot cumpara astfel de imagini sau unde se pot vinde poze cu teme diverse. Varietatea este infinita daca stam sa ne gandim la metodele de promovare a produselor aflate intr-o continua schimbare.
   

      Pe de alta parte, acest gen de fotografie este unul destul de costisitor. Pentru a avea imagini de calitate este nevoie de aparatura de calitate. Aparatul foto de cateva sute de euro nu este suficient. Avem nevoie, pe langa un aparat performant, si de lumina de calitate. Bliturile sunt niste accesorii destul de scumpe, ba mai mult, este destul de greu sa obtii fotografii foarte bine facute cu o singura sursa de lumina. Nu este imposibil sau obligatoriu,  insa pentru a acoperi mai multe variante este nevoie de mai multe blituri. Spre exemplu pentru a fotografia niste picuri, sau o felie de lamaie in cadere, este suficienta o singura sursa de lumina. Spre deosebire, cand vrem sa fotografiem o sticluta de parfum, sau un cos cu fructe, este ceva mai complicat daca folosim un singur blit. Nu este imposibil, dupa cum spuneam, putem folosi foi albe sau bucati de carton sau orice alta suprafata care sa reflecte lumina. In acest mod putem obtine o iluminare perfecta. In orice situatie este de preferat sa nu folosim surse directe de lumina pentru ca o folosirea directa a luminii inseamna automat umbre dure care pot defavoriza obiectul fotografiat. Asadar este recomadata folosirea bliturilor impreuna cu accesorii de difuzare a luminii (umbrele, softbox-uri). Daca nu le avem la dispozitie exista si solutii mai simple si foarte ieftine. O coala alba de hartie (A4) asezata intre subiect si blit isi face foarte bine treaba in situatiile in care obiectul de fotografiat are dimensiuni reduse.
     Tot aici se incadreaza si imaginile grafice, care spre deosebire de fotografii pot fi marite la infinit fara ca acestea sa isi piarda calitatea.